torsdag, mars 29, 2007

Ett totalt gnällinlägg eller morgonen man ej önskar

Ouff.
Jag sitter här och är fortfarande så där lite småupprörd
över den absolut icke mysiga morgonen.
Storsonen är snuvig,det är han väldigt sällan men när han
blir det så får ingen sova i huset.
Han blir skitförbannad för att näsan är täppt och morrar
och sparkar och självklart har han ju vaknat och kommit in
till oss så jag hålls vaken hela natten av sparkar och sen
försöka gulla med den ilskna sonen som vägrar att inse att
snuvan släpper om man snyter ut den.
Nässpray funkar också men man måååste få ut det som täpper
till först.
Suck.

Därefter försov jag mig.
Råkade snooza mobilen en gång och vips är kl 05.11 och jag
har exakt 30 min på mig vanligtvis från kl 5 då klockan
piper första gången, att duscha,dricka en kopp te,klä på
mig och fixa hår och ansikte.
Det är tufft schema.
Inga marginaler där inte.
Senast 05:35 skall kottarna väckas med välling och jag klär
dem för knappast tänker jag bråka med de yrvakna gullen så
tidigt på morgonen utan jag gullar med dem och klär dem,lugn
musik på och mkt pussande så de piggnar till lite glatt.
Den andra halvtimmen innan kl 6 då vi åker skall vara lugn och
den är deras.
Jag kan ej stressa upp dem på morgonen, det mår varken de eller
jag bra av så de skall ha tid att mysa,hämta ngn leksak om de
vill eller bara kramas en stund.

Självklart var storsonen trött och sur pga av snuva och därmed
för lite sömn.
Lilltroll hakade på och var gnällig han också.
Han hade ju lyckats kissa i sängen så det var att ta hand om
son och säng,attans,stress stress.

Min mobil vägrade ju stänga av alarmet utan det snoozade på för
fullt hela morgonen,jag blev ilskare och ilskare och snubblade
över skor,kläderna jag lagt fram åt mig själv passade ej och det
jag snabbt tänkte ut att jag sku ha istället hittade jag ej!!
Det var vår morgon och jag var helt säker på att "jahopp idag
är den dagen jag skall köra ihjäl mig på då". För så vet jag
ju att jag kommer dö.
"Hoppas bara jag gör det efter jag lämnat barnen på dagis" var
min nästa tankte men icke,jag klarade mig till jobb iaf,sen får
vi se hur dagen tänker fortskrida.

Dagens positiva var Magnus Carlsson.
Jag fick på fel radiokanal och Magnus pippiga poplåt piggade
upp,svårt o ej bli lite glad och fnissa när man hör den iaf;)
För The Ark tycker jag fortfarande inte om:(
Sorry för kvaliteten,men vovvarna är kul:)
...och inte bara låten är Aha inspirerad-käckt!



Jag har även skaffat mig en ny sport.
Min nya racerbil har ju massa trevlig utrustning som jag ej hade
i min förra bil.
Farthållare.
Färddator.
Den kombinationen öppnar nya möjligheter.
Eftersom jag ser hur mkt bilen dricker och får ut ett snittal
på det som jag ej gillar så måste jag ju arbeta på det!
Min käre bil dricker 0,89 l/milen!
Huh!
Den var tom uppe i 0,9 ett tag!!
Så nu arbetar jag hårt på att få ner det.
Far min upplyste ju mig om att jag nog trycker lite för mkt på
gasen och joo,visst har jag fått mitt körkort men uppenbart kan
jag ju inte köra bil för det och det finns ju vissa saker man
kommer på efter hand tydligen...
På med farthållaren så fort det är längre sträcka med samma
hastighet, för det måste ju vara ekonomiskare och sen sitter jag
där och böjer upp foten så jag nästan får kramp för man måste ju
ändå vara beredd att trycka på bromsen så vart skall man liksom
göra av den där andra foten?!
Ngn som vet?
Jag har iaf fått ner snittet till 0,88 och det är en liten seger!:)

Kottarna har iaf börjat med vårjackor idag!
För så varmt har vi här nere:)
Det är ej sommarvärme på morgonen direkt,5 grader i morse men
synen av lillgull med lager på lager av tröjor och fleece när
jag hämtade hnm igår för att de ej ville ta på hnm den alldeles
för varma vinterjackan då det faktiskt var 17 grader i skuggan då
var en syn!;)
Dock är ett sånt där 3 i 1 set ett måste för lillgull.
Han MÅSTE ha ett par tunna överdragsbyxor då han som sagt rullar
sig i allt och finns det vatten så hittar han det.
En jacka som man kan anpassa efter vädret är ju också väldans
bra då han är på dagis länge numera och det både hinner vara kallt
och varmt under de dagarna och jag ej kan ha hela garderoben på
hans lilla dagiskrok.
Så det är ngt som skall inhandlas i helgen.
Hans gamla set i storlek 92 som han haft i 2 år går nog inte ens
att få på med vaselin längre.

Ouff det var dagens upprörda svammel och ångest över måsten det.
Jag har otroligt svårt att anpassa mig till detta heltidande.
Jag är trött som en Zombie hela tiden och eftersom jag är
ensamstående,eller får räknas dit vad det gäller barnen på
vardagarna med hämtning,lämning,mat och allt runtomkring med hem
och mat så är det numera väldigt stressigt allt.
Men det är väl en vanesak.
Mannen kommer fortfarande hem på kvällen,pussar de nattade
sönerna godnatt innan de somnar och tar det sen lugnt då han
arbetat hårt hela dagen,själv väntar tvätt och städning,
förberedelser inför morgondagen osv innan jag kan kasta mig
i säng.
Jag har lite svårt att vänja mig ja... men det måste man juh.
Även om jag nog allra helst skulle vilja jobba deltid jämt,
finnas där för gullen och ej tvinga dem att vara borta så
långa dagar men det får man ju ej tyvärr...

7 Comments:

At torsdag, mars 29, 2007 8:59:00 fm, Blogger Kim da Costa said...

Det ÄR jättejobbigt när man är täppt i näsan. Och det är jobbigt med morgnar då allt går fel. Man blir så grinig och gnällig att man till slut skäms över sig själv.
Men som tröst händer det oss alla mellan varven.

Och japp - vårjackan är framme även här i huvudstaden. :)

 
At torsdag, mars 29, 2007 3:53:00 em, Anonymous Anonym said...

Oh stackars.. E jobbigt med sådana starter av dagen! Hoppas forts av blev bättre..

Men du, inte för att vara "sån som e sån" men helt ärligt.. Borde inte kottefar hjälpa till liiiite mer nu när kottemor oxå jobbar hela dagarna?!? Kan köpa en slapp kväll för kottefar om kottemor e hemma (fast egentligen inte ens då) men nu e kottemor oxå på jobb!! *lite småsur* Så kottefar borde visa sin uppskattning för kottemor & hjälpa henne lite extra, framförallt nu i övergången!!

Skickar en hel drös styrkekramar & hen hel massa pepp!

Du e en pärla på att kämpa gumman!

Kram igen..

 
At torsdag, mars 29, 2007 8:09:00 em, Anonymous Anonym said...

Massor me kramar!

 
At torsdag, mars 29, 2007 10:20:00 em, Blogger Fotograferande Maria said...

Hm Tar han det lugnt för han arbetar hårt!!??? Det gör ju du med!!! Vet hur det är... jag önskar jag med kunde gå och jobba och komme hem och sätta mig i sätta mig i soffan som manneni detta huset gör i bland,,,

MÅNGA KRAMAR

 
At torsdag, mars 29, 2007 11:24:00 em, Anonymous Anonym said...

ja du det där låter inte kul. Fast vi lever väl på tvåtusentalet,då delar man väl på jobben hemma när båda jobbar heltid.
KL fem har jag aldrig behövt släpa upp barnen som tur är.
När jag jobbade i stan så började jag halv sju.Då försökte jag att gå upp så sent som möjligt kvart över fem jag var tvungen att åka kvart i sex. Det var en pärss men då var inte barnen små som tur var. Förhoppningsvis kommer det att gå bättre. Du är duktig.
Kramiz

 
At fredag, mars 30, 2007 6:17:00 fm, Blogger Grått Med Vita Knutar said...

hej gumsan!
Usch, lät inte alls som en härlig morgon, det är hemskt när man försover sig, hela dagen känns förskjuten sen och man kommer inte alls ifatt :o(
Olivia sa direkt imorse att hon ville leka m Ellis... Hur har ni det i helgen? har inte setts på bra länge nu känns det som...

Kramen i massor och hoppas att denna dag är skonsammare mot er!!

 
At fredag, mars 30, 2007 8:46:00 fm, Blogger mintid said...

O så tidigt ni måste upp. Jag tycker mina väcks i ottan 6,40 vissa mornar.
Dottern har det ju bra när jag är ledig eller börjar sent då behöver hon inte väckas alls utan har sovmorgon ;)...andra bullar i höst när förskoleklass börjar.

Vad är det för bil du har köpt? :)

Trevlig helg!

 

Skicka en kommentar

<< Home