måndag, mars 19, 2007

Små händelser från vår värld

Något som ter sig mycket märkligt för mina närmaste
är att de som blivit mina favoriter i akvariet är
eremitkräftorna!
Detta trots att de är väldigt spindellika...
För fiskar är ju ganska tråkiga,dessa har lite mer
personlighet:)

Så här gick ex 4 av våra 6 små eremiter upp och lade
sig i lördags,på rad.
Från vänster:
Elliot Persson, Ork, Leifel och Gustav.
Hur söta som helst!:)


På rad från en annan vinkel;)
(Ja detta är det tillfälliga akvariet medans pappan gör
iordning och bygger in det stora så det är ej så tjusigt)



Något tillstötte dock under natten och fick Elliot
Persson att klättra upp på en egen sten för att sova.
Han kanske tyckte det var för trångt eller så var
det bristen på privatliv, vem vet.


Denna vackra korall har pappan köpt också!
Den svajar så fint i strömmarna:)



Iövrigt så har det hänt en del saker utanför akvariet
också faktiskt,lördagen är ju hektiskt,då hinns inte
mkt annat och en lugn pizzakväll intogs här hemma.
Söndagen däremot tillbringades uppe hos Tina och Fredde
för att iordningställa deras hus för visning nu när
de köpt nytt större hus:)
Alla trollen var med och då vi var många var det inga
problem, dock tyckte storgull det var liite genant att
alla tyckte det var så sött att Adelia är så förtjust i
hnm och ville pussas och kramas och kelas;)



En hel del fick vi undan iaf!
Stenväggen fogades med sprits:


Ja trollen roade sig rätt bra;)


Taket målades om:


Fönster fick också slipas och målas:


LillAdelia behövde dock en liten paus mitt i allt
det arbetsamma:


Tina och lillgull gör pannbiffar till en hel armé!
Vi var dock 6 vuxna och 3 barn,det blir mååånga pannbiffar!


Efter en stunds torkning fick fogarna snyggas till:


Lister och tak fixades också.
Jo jag hjälpte faktiskt till en del jag också,inte
bara dokumenterade;)
En hel del hanns med den dagen, det går ju så mkt lättare
och snabbare om man tar ett ryck en dag och hjälps åt,
nu skall pappan bara komma på ngt han kan låta sig få
hjälp med här hemma...
Fredde har ju erbjudit sig flera ggr men pappan sköter ju
allt i sitt huvud och inte ens jag vet vad han planerar
så det är ej lätt, dock saknar vi ju lister i nästan
varenda nyrenoverat rum, barnen skall få varsitt eget
rum i år och ja det finns en del att göra;)

I övrigt så fick vi åka och inhandla en putsarräka åt
våra firrar!
De ville nämligen kela med eremitkräftorna och hade
uppenbara behov av lite städning så vi fick lösa det
åt dem.
Dock visade det sig att en del firrar var vitprickiga och
UV filter,skummare och medicin måste inhandlas.
(Nej,jag tror inte jag kommer få några lister...)

Möt Fredrik:

3 Comments:

At måndag, mars 19, 2007 8:44:00 fm, Anonymous Anonym said...

Tänka sig, det öppnar sig en helt ny värld under vattenytan där hemma hos er. Jag är verkligen imponerad av hur vackert det är (jag menar inte att det inte skulle vara det hos er - men att det kan vara så vackert under en vatten yta...)

Lite rädd är jag för sådana där djur måste jag erkänna, men nog verkar dom intressanta när man ser dom i ett akvarium så där. Det är ju nästan så att jag skulle vilja ha ett eget korallrev här hemma med underbara djur att bara titta och studera.

Men vilken morgon ni hade i lördags - rena kräk-kalaset kan man säga ! Och till och med vovven Nelson kräktes. Men det gick som tur var över rätt snabbt verkar det som och det var ju bra.

Och så har du blivit erbjuden en ny tjänst. Men hur gulligt är inte det av ens chef när dom ringer och berättar en så glad nyhet.

Ha det så fint !

Kram Kram

 
At måndag, mars 19, 2007 12:32:00 em, Anonymous Anonym said...

Va mkt fint i akvariet. :) Hoppas allt är bra. Miss U. Kram

 
At måndag, mars 19, 2007 11:27:00 em, Blogger netha said...

Oj vad vackert det kommer bli, akvarier är ju så fina.
Tänk vad man måste putsa upp huset för att man skall sälja det, sen så kommer nästa ägare och river ut allt och ändrar helt färgschema. :-) Fast det ser ju snyggare ut, men det är ju braigt att man har vänner som hjälper till.
kramis

 

Skicka en kommentar

<< Home