lördag, oktober 27, 2007

Svårt faktiskt

Jo jag vet att jag rasade lite i mitt förra inlägg,
avslöjade en del saker om våra bråk som inte borde
bli offentliga men ja, jag är arg!

Men arg är svårt att vara på Anders.
Han ÄR inte en elak person.
Bara jäkligt dum...
Hans underbara föräldrar har sopat vägen framför hnm
hela hans liv och han har nog aldrig behövt lära sig
ta ansvar och jag tar det ju så gärna, då blir det ju
på mitt vis, fel av mig men jag har tagit ansvar så
länge så jag tycker ju att det blir allra bäst på
mitt sätt, vilket har resulterat i att han lutat sig
tillbaka och ej gjort ngt alls.

Det är bådas fel.
Det är bådas fel att han saknar så mkt så han går
till en annan, men huh så osmidigt att ej låta oss
flytta ut först, att trampa på det vi har så mkt
genom att låta min lilla son berätta...

Men grejen är att det går ej att hata Anders.
Inte så länge man är här var dag.
Varje dag berättar jag för hnm att vi snart är borta,
varje natt förtränger han det för att vakna på nytt
och göra nya försök dagen efter att lappa ihop det
så söndertrasade förhållande vi har.
Han ömsöm vräker ur sig sådant som jag berättade i
förra inlägget, ömsom försöker vara trevlig för
att han ej vill att barnen skall bli "sånna där
skilsmässobarn".

Jag vet inte hur jag ska få hnm förstå att vi måste gå,
att vi måste för att må bättre alla 4.
Att en separation är det rätta och att vi måste sköta
det snyggt, sånt här skitsnack skadar bara barnen, tro
mig jag vet...
Men när jag då på nytt talar om för hnm att det är vad
vi måste göra, att botten är nådd, inget finns mer att
hämta här, så blir han sådär krypande elak igen...
Säger saker som sårar så hårt för att 5 min senare komma
och vara trevlig och låtsas som ingenting.

Det är svårt.
Jag häpnar var gång över hur lite han lever i samma
verklighet som mig, men ändå går det ej att hata Anders.
Han är ett barn, ovetande om vad hans konsekvenser blir
av hur han agerar och sårar folk, ändå god i hjärtat och
en väldigt rar person, när man ej står hnm för nära.

21 Comments:

At lördag, oktober 27, 2007 11:51:00 fm, Blogger L said...

Faktum är att det går inte att komma undan med att man haft en skyddad uppväxt när man är i 30-årsåldern. Ansvar för sina närmaste och sin omvärld är något man måste axla, oavsett hur folk i ens omgivning beter sig.
Sen är det klart att man kan vara en snäll människa men väljer man att göra dumma, elaka handlingar så kan man ju fråga sig hur det är ställt med den där snällheten, egentligen?

Kärlek!

 
At lördag, oktober 27, 2007 4:48:00 em, Blogger Fotograferande Maria said...

Kram vännen! Tänker på er!

 
At lördag, oktober 27, 2007 6:16:00 em, Blogger Frida "fijis" said...

Jag håller med linda...
naturligt av dej att skydda honom, du älskar ju fortfarande honom men du kan inte säga att det på något vis i världen är ditt fel att detta hänt!
bara hans fel...
Att han har saknat vissa delar i ett förhållande är inte någon ursäkt för att söka det hos någon annan. Kunde ju istället tagit upp detta i ett samtal, berättat vad han kände osv, så kanske ni hade försökt att lösa det på ett MYCKET bättre sätt.
Cecilia jag säger till dej, detta ÄR inte alls ditt fel, inte ens lite.
Du måste tro mer på dej själv...du är en bra människa...du förtjänar inte sådant här...

 
At lördag, oktober 27, 2007 8:14:00 em, Anonymous Anonym said...

Jag tror att det är ditt samvete som talar nu. Du önskar att du hade gjort annorlunda så att detta aldrig hade hänt. Så att det hade sparat er alla detta jobbiga och tuffa som ni befinner i er just nu, och tyvärr kommer befinna er i ett tag till.
Men jag lovar dig. Vad du än hade gjort annorlunda så hade inte det ändrat på hans tyckande, tänkande och handlande. Det hade kanske visat sig på annat vis, men det hade inte gjort honom till en mer rakryggad person. Inte för en sekund!

Försök att vara tacksam över att du nu ser vad han är för person. Detta är den äkta sidan som visas. Den sidan som kan döljas, men alltid kommer att finnas.

Så glöm nu alla tankar om att du skulle ha gjort och inte skulle ha gjort. Glöm alla tankar om att du bär någon skuld. Glöm, glöm, glöm.

Sätt dig själv och dina barn i första rummet, och låt han ta tag i sitt. Offra inte dig själv för att hjälpa honom...

Önskar dig all styrka i världen.

 
At lördag, oktober 27, 2007 9:38:00 em, Anonymous Anonym said...

Jag tycker inte det finns en enda ursäkt att göra som han har gjort! Inte en enda! Man gör bara inte så.... Och sen har du all rätt i världen att få säga vad du vill. Sist jag kollade, så var det ett fritt land. Med fria åsikter....

Tycker verkligen att du ska hitta någon bättre man, som vet vad han har och vårdar det!

Tänker på er varje dag och hoppas att ni snart mår mycket bättre. All tre! (plus Nelson förstås)

Massvis av styrkekramar från oss i hålan Häljarp!!

 
At söndag, oktober 28, 2007 2:09:00 fm, Blogger Fia said...

På sätt och vis är det bra att du har den inställningen som du har, det gör att du kommer att vara vänligare i ditt sätt att beskriva honom framför era barn...dessa pojkar som du kan fostra till att bli bättre karlar än den deras far är.
Stor kram till dig och kottarna och en särskild kram till Nelson!

 
At söndag, oktober 28, 2007 7:42:00 fm, Blogger mintid said...

Håller bara med i det dom andra har skrivet till dig om.
Det är ansvarslöst mot barnen detta och egoistiskt att tänka på sina egna behov framför barnens bästa...

Önskar dig allt gott och tänk på att du är en toppen mamma!

Kram

 
At söndag, oktober 28, 2007 8:36:00 fm, Blogger netha said...

Vid 30 år är man vuxen.
Vid 30 år bör man vara såå mogen att man tar sitt ansvar.
Man kan kanske inte hata det barnet Anders är, men man känner ingen respekt för honom, den förtjänar man och det har han inte gjort.
Just nu bevisar han att han är en omogen liten pojkvasker som bara tänker med snoppen, och han är ingen snäll människa som beter sig så här.
En man axlar sitt ansvar, tar sin del i ett förhållande och låter inte bara den ena ta allt, så glöm att ta på dig skuld i detta, bara glöm det.
Han har varit med på att skaffa barn, hem, hund med dig, detta innebär ansvar.
Oh jag önskar jag kunde hjälpa dig vännen, göra mer, finnas till mer.
Skickar dig en massa kramar

 
At söndag, oktober 28, 2007 6:28:00 em, Blogger Paula said...

Massor med stärkande kramar till dig. Ibland hade det nog varit lättare att bara hata....

Skydda honom inte Cecilia, han är en vuxen man som har gjort stora och många fel. Fast jag förstår dina blandade känslor. Ni har ju för sjutton delat ett liv tillsammans och har stora skatter gemensamt. Det är svårt att inte ta hänsyn till det!

Kram på dig
Paula

 
At måndag, oktober 29, 2007 10:53:00 fm, Blogger netha said...

Skickar dig lite kramar och så skall jag tala om att jag tänker på dig ofta.
Kramis

 
At måndag, oktober 29, 2007 6:22:00 em, Blogger Milla said...

Massa styrkekramar till dig gumman. Du är så vuxen i ditt tänk, man kan önska att han du delat brevlåda med dem senaste åren hade åtminstone 10% av din mognadsgrad. Så man förstår att det är inte OKEJ att såra sina nära o kära. Inte på det viset, absolut INTE! Jag tycker det är så fel och så dumt allt. Jag vet vad du går igenom och jag vet att du kommer klara dig galant utan honom, du kommer att kunna vara en underbar heltidsmamma till dina barn utan ett stort trotsmonster till karl som inte klarar av konkurrensen av era två underbara söner. Kraam

 
At måndag, oktober 29, 2007 7:25:00 em, Blogger Grått Med Vita Knutar said...

Hej gumsan!
Inne o slår en kik!
Hoppas att du e hemma nu och att bensinen klarade sig hela vägen till dörren ;o)
Jag tänker på dig det vet du och det kommer att bli så bra med ditt nya liv! Det ska vi dina vänner se till! Du har många såna!!
Kramar!!!

 
At måndag, oktober 29, 2007 9:59:00 em, Blogger Sabina said...

Tittar in om o lämnar en styrkekram.. Sedan, det e inte på ngt vis ditt fel!!

Han e i allra högsta grad ansvarig för detta, tro ALDRIG ngt annat!!

(att vara outvecklad/omogen e e aldrig en ursäkt för att skada andra människor, aldrig)

Massa Värme o Kramar

 
At tisdag, oktober 30, 2007 6:25:00 em, Anonymous Anonym said...

Hej Gumman!

Kommer in lite tisdagskramar för att du ska må bättre!

KramKram!

 
At tisdag, oktober 30, 2007 8:07:00 em, Blogger netha said...

Här kommer en massa kramar idag igen, jag tror du kan behöva dem.
Kramkramkramkramkram

 
At tisdag, oktober 30, 2007 11:28:00 em, Anonymous Anonym said...

Kramizar på dig allt kommer att ordna sig till det bästa jag vet.
Det är viktigt att du är rädd om dej så du orkar det smäller till sen efteråt när allt är över och då är det bra att ha lite styrka kvar.
Ring och prata om du vill jag fins här el maila.
kramar

 
At torsdag, november 01, 2007 6:37:00 fm, Blogger netha said...

Här kommer en liten morronkram, och så hoppas jag att du mår ok och att du får en go dag med dina fina kottar och lille vovve.

 
At torsdag, november 01, 2007 11:44:00 fm, Blogger Sabina said...

Tittar förbi för att säga att jag tänker på dig!!

Många Kramar o Allt Stöd

 
At torsdag, november 01, 2007 5:10:00 em, Anonymous Anonym said...

Kikar förbi och tittar till dig lite. Hoppas det inte är alltför tufft...

Kram

 
At torsdag, november 01, 2007 7:52:00 em, Blogger Magnus Levin said...

Tänker på dig och barnen. Kloka och tänkvärda ord från dina vänner. Kan bara hålla med.
Många kramar
L

 
At måndag, november 05, 2007 11:43:00 em, Anonymous Anonym said...

Tankar & kramar till dej, min fina vän! <3

 

Skicka en kommentar

<< Home