måndag, januari 14, 2008

Nuet

Det här med att bry sig för mkt om vad folk tycker och tänker…
Är DITT liv så lite värt att det du ska behöva låta bli att
göra saker som är för dig viktiga och som du tycker om?
Ska du behöva gå miste om tillfällen som du kanske kommer att
ångra för att folk runtom dig tänker annorlunda?
Vad gör det då dig till?
Någon som ej lever sitt liv till fullo, avhållsam, i ngt en form
av en fegis.


Jag vidhåller vikten av att ej såra.
Karma.
Att visa kärlek till sin omgivning, bry sig om, de små små
sakerna är för mig fortfarande det viktigaste för att du själv
skall må bra.
En vanesak, ngt viktigt, du får det åter.
Men oftast påverkar ej de saker du gör andra i så stor
utsträckning som du kanske först oroar dig för.
De har ingen rätt att lägga sig i ditt liv.
Skulle de bli för upprörda, är det säkert så att de själva
saknar ngt eller är missnöjda med vad de har, låt dem då,
det kan man bjuda dem på.
De som förlorar, du som vinner på att fånga dagen.


Att fånga ögonblicken, njuta av det som erbjuds för stunden,
det ger glädje längre än du kan ana och är viktigt att ta vara på.
Livet är för kort för att slösa bort på andras tycke och misstycke.
Det är ditt liv, dina handlingar, din framtid.

Och du lever dessutom bara en gång.

Jag vet ej om det är min uppfostran eller att jag tagit lärdom
av livet men faktum är att jag faktiskt har LEVT stor del av livet.
Med en mor som alltid står fast vid att hon är turist då hon
gör fel ngnstans och skrattar åt sina fatala misstag har jag
lärt mig att ej ta så hårt på mig själv och det som inte blir
som planerat.
Lärt mig att själv utforska världen och dess möjligheter.
Jag gör många fel.
Ofta.
Lär mig av vissa, gör om andra.
Vet oftast om dem själv.
Gör dem ändå;)

Om det faktum att jag flyttade hemifrån tidigt, i den fas som
man förändras mest i hjälpt mig på ngt sätt att våga mer, att
själv pröva mig fram, det tror jag nog.
Jag har ej levt så skyddat liv som många andra kanske.
Men har fått en stark och kärleksfull uppfostran.
Det hjälper mig nu.

Det finns viktiga saker och oviktiga saker att lägga energi på
i vår dag.
Att bry sig om vad andra tycker är ngt man ej bör lägga så
stor vikt vid.
Att se det som ger en själv glädje är det man skall ta fasta på.
Fokusera på.
Det kommer stärka dig själv, ditt jag.
Det är DET som är viktigt, inte andras trångsinta tankar.

Det finns så mkt som är bra i just ditt liv.
Se det.
Fånga det.
Ta vara på det vackra, sörj ej det du ej får.
Njut av det du har.
Du har mkt mitt framför ögonen.
Det kanske inte finns där för alltid.
Fånga det NU.
Är det borta imorgon har du hunnit glädjas åt det den tid du fick.
Allt är inte förevigt, lite är.
Men det är ditt just nu, ditt att ta vara på.

13 Comments:

At måndag, januari 14, 2008 3:47:00 em, Blogger mammanochkidzenpunktse said...

Va fint srivet, vännen! Stämmer så bra!

Ang. ditt förra inlägg. Så vet jag inte vad som har hänt. Men beklagar så mycket!!!

Kramar i massor!

 
At måndag, januari 14, 2008 9:56:00 em, Anonymous Anonym said...

vilka fina ord, tänkvärda meningar vännen. livet är här och nu - vi ska ta till vara på det. många kramar till dig och småkottarna.

 
At måndag, januari 14, 2008 9:56:00 em, Anonymous Anonym said...

vilka fina ord, tänkvärda meningar vännen. livet är här och nu - vi ska ta till vara på det. många kramar till dig och småkottarna.

 
At tisdag, januari 15, 2008 1:26:00 fm, Blogger L said...

jag hjärta dig = sant =)

 
At tisdag, januari 15, 2008 4:13:00 em, Blogger Sabina said...

Massor av tankar o kramar. Tänkt på dig mkt senaste tiden hjärtat!!

Ledsen jag varit så frånvarande. Lillfisar e krävande så varelser! Har du ngt knep på hur man får dom att äta vettigt när de "ska" äta sj??


Du skriver så vackert..
Mkt hjärta!!


Var Rädd Om Dig!


Massa Styrkekramar

 
At tisdag, januari 15, 2008 7:29:00 em, Blogger mintid said...

Tänker på dig och önskar dig allt gott!
Stor kram från Småland!

Kristina

 
At onsdag, januari 16, 2008 8:42:00 em, Anonymous Anonym said...

Fint skrivet! <3

 
At torsdag, januari 17, 2008 11:26:00 fm, Anonymous Anonym said...

Ja! Ta tillvara allt det fina som finns.
Och karma - det är den som är grejen.

 
At torsdag, januari 17, 2008 2:18:00 em, Anonymous Anonym said...

Du har så rätt inställning till livet. Tänk om fler kunde ha det.

Kram på're. Snäckan!

 
At torsdag, januari 17, 2008 9:20:00 em, Blogger Fotograferande Maria said...

hej Så tänkvärda ord du skriver! Hoppas ni funnit er tillrätta i ert nya hem alla 4?! kram Maria

 
At fredag, januari 18, 2008 4:52:00 em, Blogger Mindi said...

Stor kram från
M I N D I

 
At fredag, januari 18, 2008 9:57:00 em, Blogger netha said...

AMEN!!
Precis så!!
Massor med kramar från mig till dig.

 
At lördag, januari 19, 2008 1:54:00 fm, Blogger Magnus Levin said...

Hoppas allting är bra med er och att helgen blir bra. Ses på söndag.

Kramar
M

 

Skicka en kommentar

<< Home