söndag, februari 10, 2008

Till minne av Johannes

Hemkommen.
Efter ett sista farväl till Johannes.

Har fått lov av Ylva att berätta om vad som hänt
och de som inte har plats i sitt hjärta för sorg
just nu bör ej läsa längre, för sorgesamt är det,
även om helgen ändå har varit otroligt kärleksfull
och vacker.

Detta är en resa som för mig känns som en evighet,
inte en helg bara, det blir därför ganska långt.

Jag vill ge er en helhet av helgen, inte bara en bild,
utan försöka få er att se hur mkt kärlek det kan finnas,
hur älskad Johannes är och hur underbara människor han
fick lyckan att omge sig med.
Så är bilderna underliga så är det för att försöka få
er att förstå.

Fredag 8 jan.
Vaknade i Stockholm.
Fortfarande mörkt ute, natt, ångesten gav mig ingen
ro att sova längre.
Så otroligt rädd och ensam, dagen borde ej finnas.
Traskade på Sthlms gator en timme för att vara ute i
god tid, ville ej missa tåget, ej missa att få säga
adjö till Johannes en sista gång.


För idag var det dags för familj och vänner att
samlas för att göra ngt overkligt.
Säga farväl till ngn som om allt vore rätt, skulle
finnas där levande och varm bredvid oss istället.

Men den 9e Januari skedde ngt fruktansvärt.
Hela livet tog en helt annan vändning och dagarna därefter
har liksom ej varit verkliga, dimmiga.
Johannes Lönn försvann från detta livet.
En tragisk olycka.

Johannes föddes 9 april 1986.
Hans sista levnadsdag blev den 9 Januari 2008.


Den värsta smärtan är ju inte att gå bort, den
värsta smärtan är ju att finnas kvar.
Hans föräldrars smärta, hans syskon.
Johannes kommer alltid vara min familj.
Tillhöra de närmaste.
Hans mor är min andra mamma, har alltid funnits där.
Detta går ej att föreställa sig att det är verklighet.


Begravningen var så vacker.
Johannes närhet var påtaglig.
Inte ledsam, han skrattade åt oss.
Lade sin hand på sin mor, strök henne över kinden.
Skrattade åt sina vänner som samlats.
Han var nöjd över dagen.
Det är jag alldeles säker på!

Minutrarna innan kyrkklockorna skulle börja slå och
slutet skulle börja var så långa.
De var de mest smärtsamma.
När sedan klockorna uteblev och 2 av Johannes favoritlåtar
började spelas så var allting så perfekt.
Kärleken så nära och det kändes så bra, ändå.


Så många av hans vänner var där.
Klädseln var valfri, de klädde sig som Johannes skulle ha
gjort.
Det var så härligt att se.
De fanns där för honom och för varandra.


Farvälet i kyrkan tog 1, nästan 2 timmar, men hade
gärna fått vara längre.
Det går inte beskriva känslan, så sorgsen, så vacker,
så full av kärlek.
Hans storebror Johan och 5 av hans närmaste vänner
bar hnm ut när begravningen var över.


Det var vårt farväl.
Adjö Johannes, du finns alltid i våra hjärtan, du
finns alltid här, det vet vi!
Du skrattar ler alltid, har fullt upp med att finnas
där och se till de som saknar dig.
Du finns bara runt hörnet.



Kortegen som följde efter bilen där Johannes åkte
var enorm.
Människor stannade och stirrade, det var pampigt.
Johannes är älskad, många ville ära hnm.


Hans underbara vän Anna, en av hans 3 mammor, tillsammans
med sin Ylva och min egen mor.
Herman och bästa vän Otto.


Lennart och Robin gav oss så många skratt, vi
grät och skrattade allihopa om vart annat.
Det var en viktig dag.
Johannes hade inte velat ha dagen annorlunda.


"Lycka är att ha en alldeles egen blå hink".
Förklaringen till det gav många skratt.
Hinken fick hans mor, Ylva av hans vänner, så fina
vänner som Johannes var omgiven med är få förunnat.
Den värme och kärlek som kändes var så enorm.
De finns där för hans familj, slutar ej besöka eller
pyssla om.
På kvällen kom sms där de tackade för äran att ha fått
bära Johannes ut ur kyrkan.
De var så stolta och glada över sin vän.
Texten på hinken hade Johannes på sin Lunarstorm sida,
(som nu är en minneslund)
historien var lång och en av de många skrattfyllda som
gavs den dagen.


Platsen där Johannes skall vila.
Tillsammans med sin storebror Erik som föddes och
gick ifrån oss 1989, efter bara en månad i livet.


Johannes och mamma Ylva som han så gärna kramade
och pussade på.


Med storebror Johan på julafton.


Lillasyster Emma med Johannes hund Tippen, hans far
Sven-Gunnar är de till vänster.



Stolt Johannes har tappat sin första tand:)


Det sista fotot, togs helgen innan det hände.
Det stod även på kistan.
Johannes Lönn, du lämnade oss alldeles för tidigt.



Helgen har varit så vacker.
Det som omgett oss förutom sorgen har varit kärleken.
Hans nära har funnits där hela tiden, strömmen av folk
har varit enorm, skratt och tårar.
Själv känner jag mig som en disktrasa, urvriden med alla
känslor utanpå.
En längtan att snart åka tillbaka till dem.
Dessa fantastiska människor som finns i Johannes liv.
Det livet han hann leva var ett liv väl levt.
Han dog lycklig.
Han är älskad.
Vi saknar dig Johannes, du fattas oss.

11 Comments:

At måndag, februari 11, 2008 12:43:00 fm, Anonymous Anonym said...

Ååååh, fy va sorgligt. :(

 
At måndag, februari 11, 2008 8:42:00 fm, Anonymous Anonym said...

Mkt sorgligt.
Men ett fint inlägg.
Önskar dig en bra vecka.

 
At måndag, februari 11, 2008 10:09:00 fm, Anonymous Anonym said...

Skit, vad jag gråter nu.

Du skriver så man känner sig så närvarande.

Kramar i massor.

 
At måndag, februari 11, 2008 1:46:00 em, Anonymous Anonym said...

Tack Ila för du skriver så fint om våran Johannes,och tar del av vår stora sorg o saknad.
Det stämmer, han var mycket älskad och omtyckt av både vänner och sin familj och av dem han bara träffat någon enstaka gång.
Det var en fin begravning.Det kom vänner från olika delar av landet för att få ta farväl av min o SvennGunnars son, Emmas storebror och Johans lillebror, Lönn.
Tack för att du, mamma o lillasyster var hos oss, med oss, delade allt med oss. Det är skönt att ha en så fin stor kärleksfull familj.Johannes har fullt upp med att vara hos oss alllihop. Han är älskad av oss alla.
Tomrummet han lämnade efter sig växer sig större hela tiden, men vi kan trösta oss lite med att han har det bra där han är nu.
Vi saknar er här.
Kramar o kärlek till er alla.
Extra mamma o lillasyster Emma

 
At måndag, februari 11, 2008 6:53:00 em, Blogger mammanochkidzenpunktse said...

Jag har så svårt för sånt här... Och det gör det inte bättre av att du skriver som du gör!

Han verkar ha varit en underbar kille o jag hoppas verkligen han har det bra där han är nu!!

Massor av kramar!

 
At måndag, februari 11, 2008 8:37:00 em, Blogger Paula said...

Så vackert skrivet Ila. Jag gråter så tårarna sprutar. Så sorgligt. Men jag tror precis som du att han har det bra där han är nu.

Massor med kramar
//Paula

 
At tisdag, februari 12, 2008 5:55:00 em, Blogger Fotograferande Maria said...

Hej! Oj vad tråkigt :( JAg är hemma från sjukhuset nu efter 6 jobbiga dygn. Kram / Maria

 
At torsdag, februari 14, 2008 9:16:00 fm, Blogger netha said...

Ja vad säger man efter din talande och sorgliga men ändå kärleksfulla berättelse.
Ta hand om varandra och finnas där för varandra, livet är ju så skört och man vet ju aldrig när det är ens egen tur.
Usch vad jag blir ledsen, men ändå så ser man kärleken runt er allihop, det är härligt.
Men han har det bra där han är nu, men saknaden blir ju inte mindre för det.
Massor med tröstens kramar till dig vännen.
Kramkramkramkramkramkram

 
At torsdag, februari 14, 2008 12:45:00 em, Anonymous Anonym said...

Kikar in igen.
Lyssnar på Bon Jovi, och önskar en alldeles underbar Alla Hjärtans Dag. Krama Kottarna lite extra. :)

 
At torsdag, februari 14, 2008 8:31:00 em, Blogger Milla said...

Åhh..jag är så ledsen för er skull. Det är så väldigt orättvist...
Måånga kramar till dig och din familj!!!

 
At tisdag, juli 10, 2012 1:36:00 em, Anonymous Anonym said...

Efter 4 år så sökte jag på nätet och hittade den här sidan läste allt och lyssnade på musiken tårarna börjar komma och när jag såg bilden på min gamla vän samma bild som i kyrkan då brast det.
efter att ha kännt honom i minst 15 år så försvan han ur mitt liv, det ända jag har delat med honom är glädje vilket jag hoppas ha förlängt mitt liv.
Men det är synd att jag inte kunde förlänga hans..... Mvh Daniel "Blomman" Blomgren

 

Skicka en kommentar

<< Home