torsdag, juli 24, 2008

Ernst Kirschsteiger

Daggen ligger tung om morgonen när jag traskar över
gräsmattan till bilen.
Höstlik.
Världen verkar ha snurrat för fort ngt varv.
Plötsligt är jag nästan den ende på vägarna när jag
susar mot jobb, utan att de andra verkar ha insett att det
inte är sommar utan höst.
Felvridet.
Världen är öde och tom, ängarna gula och luften är
sval och fuktig.
Solbrännan jag så lyckligt har arbetat hårt på att skaffa
mig denna sommaren börjar blekna.
För mig är sommaren över.


Jag börjar drömma om höstkläder, kanske skulle skaffa mig
nya snygga vinterskor, vinterkläder åt barnen, nya lyktor
till mitt hem och invänta det trygga mörkret.
Hösten.
Filmernas och teets tid.
Den årstid då man hinner lite mer.
Förhoppningsvis.
Då finns det iaf bara en plats att rå om, inomhus, det
som finns där utanför får vänta tills nästa vår.
Bäddas in och vila.

Jag längtar.
Efter lugn och ro, mörker och fängslande kyla.
Värme inomhus och mys.
Ej detta underbara somriga högljudda stressiga kaos
som jag älskar, precis lika mkt som hösten.
Just nu är ett mellanting.
Då nätterna kommer tidigare med sin rogivande stillet.
De nätter då man går omkring i tystnaden och pysslar
med det man ej hunnit med på dagtid.
Sitter uppe med goda vänner och pratar lågmält.
Har stora middagar inomhus med mängder av levande ljus
som äntligen syns för att mörkret har kommit.

Jag njuter av dagen.
Just idag är också en extra spännande dag.
Jag är glad över att ha ett innehållsrikt och levande liv.
Ett liv fullt av vackra stunder av glädje, vänner, skratt,
resor och så mkt mkt gott som väntar.
Ideligen händer det nya saker som är så trevliga så de
nästan är magiska.
Jag fick ett förundrat besked igår kväll, en långväga vän,
ett besök jag ej får nämna men ser fram emot med spänning!
En person jag beundrar och tycker såå mkt om.

Det händer så mkt roligt i mitt liv så jag ej hinner med.
Men oh nej, jag klagar ej!
Är så lycklig för allt som sker!
Min syn på livet är ju att var sak har sin tid, man kan ej
påverka så mkt.
Just nu är en tid för vänner, utforskande, trevliga händelser
och lite härligt kaos:)
Ja jag är välsignad, överraskad och ärad:)

Bara man ser det där underbara som finns där, fångar det,
verkligen tar vara på det.
Inte står där och stampar blindt, klagande, utan att se
det som finns i ens liv.
Man väljer sin lycka.
Sorgen kan man ej rå över.


Med avslut från en klok Ernst:
Den viktigaste pensionsförsäkringen är att vårda sina vänner.

Mina vänner, jag önskar er en underbar sommardag!
Semesterglidare, åk till stranden idag, och ta gärna ett
dopp för mig också:)

6 Comments:

At torsdag, juli 24, 2008 9:06:00 fm, Anonymous Anonym said...

Åh nej!
Sommaren har ju knappt börjat!
Imorgon börjar den.
Klockan 15:00.

 
At torsdag, juli 24, 2008 9:14:00 fm, Blogger Kottemor said...

Kim: Hihihi, ja vi får väl se;)
Önskar dig dock en alldeles jättesolig och jätteskön semester!

 
At torsdag, juli 24, 2008 12:37:00 em, Anonymous Anonym said...

Goddagens!
Om man ändå vore ledig, men ingen migrän idag puhhh. Hoppas din migrän har gett med sig & håller sig långt borta minst resten av sommaren. En underbar dag må du ha! Kram / Therese

 
At torsdag, juli 24, 2008 12:38:00 em, Anonymous Anonym said...

Och jag skulle inte vara anonym, något stressad. www.metrobloggen.se/barfota

 
At torsdag, juli 24, 2008 1:36:00 em, Blogger Kottemor said...

Oanonyma Therese: Skönt att slippa migränen iaf och JA tänk om man vore ledig...
Jag hade visst fel, sommaren fortsätter visst...:)
Önskar dig också en underbar dag!
Kramar!

 
At torsdag, juli 24, 2008 2:04:00 em, Anonymous Anonym said...

Här är verkligen högsommar idag !!! Hoppas solen finns hos Dej också! Ha det gott! /Elle

 

Skicka en kommentar

<< Home