torsdag, oktober 30, 2008

Som om jag skulle ut och resa...

Så underligt ändå, att sitta där i varsinn
lägenhet, varsinn liten ruta i ett hus, höra
grannarnas ljud och ej känna dem alls.
Ha dem så nära, vägg i vägg och inte veta ngt
om dem överhuvud taget.
Inte bry sig.

Deras ljud är dock rogivande.
En granne spelar musik ngnstans, en annan står
på sin balkong och röker.
Så nära, i en annan värld.

Det är som att se ett matlagningsprogram på tv,
man ser det som sker, det är så nära, men man
kan varken känna doften eller smaken men man
vet att det både luktar och smakar.


Idag är en underbar dag.
En väntans dag och också en alldeles fantastisk dag!

Under dagen kom jag att tänka på min syster.
Det var ett tag sedan vi hördes, vilket lätt blir
när dagarna flyter samman då man går hemma med liten
och knappt vet om det är dag eller natt.
Ringde henne och frågade hur det var.
-"Hon skriker" var det svar jag fick.
Mmmm, den där lilla Ida har ju omogen tarm och kan
överhuvud taget ej bajsa på egen hand vilket är
ganska så påfrestande för min lilla syster då det
såklart resulterar i en hel del magknip.
Men hon sköter det så bra systran min, en klippa:)
Så lugn och så duktig!

Jag meddelade henne att jag plockar upp henne efter
jobb och vi då åker iväg och köper en sån där
elektrisk gunghistoria till lilla Ida.
Eftersom Lillan bara är lugn då det vaggas och
vyssjas och systrans armar och axlar är hemskt
ömma så är alla märkliga medel tillåtna så länge
Idaliten är nöjd.

Och jag måste ju som den ofantligt stolta moster
jag är berätta vad som skedde när jag kom för att
plocka upp dem.
Ida fick då mat och efter maten vet de att hon
skriker mkt, då skulle det även kläs på och åka.
Tösen hade även skrikit hela dagen.
Men så fort lillsnuffsan hör min röst öppnar
hon ögonen och verkligen ser mig, jaaa, inte bara
mostertjaffs nu, utan tittar på mig och lugnar
sig medans jag pratar med henne och hon lyssnar,
lugnar sig och slutar gråta.

Systran blir chockad!!
-"Hon har saknat dig!" säger hon.
Mosterhjärtat blir så lyckligt så!!:)
Och så somnar hon bara sött i min famn och sover
sig igenom nästan hela vår lilla utflykt, inte
ett pip och systran får andas lite:)
Höra lite tystnad.

Det är ju lite annorlunda att komma utvilad, inte
lukta mjölk eller stress, bryta mönstret, klart
de lugnar sig då:)
Men sååå mysigt att få gå där och bära på det
lilla lilla knytet som är så söt så man bara kan
se på henne i evighet, min egen lilla systerdotter!
Tur att hon har en så fin mamma!:)

Väl där så provas den ena gungan efter den andra,
systran är som bekant för de nära ganska så envis.
Färgen passar ej osv, och det slutar med att en
gammal man vid namn Sonny får klättra upp på en
stege och plocka ner en från väggen.
Jovisst, ingen överraskning där inte:)

Älskade Ida gumman:


Stolt moster med ben som en banan och söt välpackad
Ida liten:


Vrålåket för 1995kr, gungade, vibrerade, spelade
ljud som lät som om man var inne i magen, eller
om man hellre ville - som om man åkte bil.
Passade inte systran, hade inte rätta svingen.


Därefter susade jag hem till kärleken som stod
vid spisen och lagade den mest fantastiska middag!!
Han är grym min man!:)
Och även han chockade min syster idag då jag ringde
hnm för att berätta att jag såklart blev lite sen
till middagen trots att jag meddelat tid innan och
han lugnt sa att det hade han räknat ut själv och
precis påbörjat maten:)


Idag fick jag också ett sött sms från en älskad vän
som undrade vilken färg mina söner ville ha på sina
makramé armband som hon tänka snickra ihop åt dem,
jag blev så glad så glad, finaste!:)

Och kors i taket, idag ringde min mambo och undrade
när jag tänkte komma hem, hon saknade mig!!
Det skall skrivas upp i almanackan:)
Behövs lite ledighet när man går och trampar på
varann hela tiden, när vi båda uppskattar tystnad
och ensamhet så mkt då och då och ej fått det på
evigheter.

Imorgon efter jobb susar jag hem mot skogen efter
många härliga dagar i Malmö med Kärleken, hämtar
de där jag saknar så enormt!
Är alldeles pirrig av förväntan över att äntligen
få hem dem, fjärilar i magen och liksom studsar
fram av lycka för att det ska bli såå mysigt att
få ha dem runt mig igen!

Underbara älskade, jag har så många av dem i min
närhet, en lyckans ost är jag:)

11 Comments:

At torsdag, oktober 30, 2008 11:31:00 em, Blogger Myra said...

Nu halvligger jag här i sängen med ett stort fånleende på läpparna.
Jag blir så glad när du är glad. Jag mår så bra när du mår bra.

Underbara, söta du!

::)

 
At fredag, oktober 31, 2008 3:37:00 fm, Blogger L said...

Du, jag älskar dig! Och är det någon jag saknar när jag vill prata om mitt trassliga liv så är det dig...med undantag möjligen om min kusinvitamin men ni två är de två som känner mig som jag är, utan att döma. Ovärderligt i mitt liv.
Puss och oändlig kärlek!

 
At fredag, oktober 31, 2008 7:33:00 fm, Blogger Det Mörka Hotet said...

Vilka härliga människor du har nära dig - och vilken tur att de har dig!

Fina bilder men en så'n där elektrisk "gungstol" har jag aldrig hört talas om förut - det hinner hända mycket på cirka 10 år, se'n mina barn var små.

Kram och jag önskar er alla en trevlig helg!

 
At fredag, oktober 31, 2008 8:30:00 fm, Blogger Kottemor said...

Myra: Hihihi, tack sötaste!!!! Kramar!!!

Sockerhjärtat: Finns här alltid, oavsett var när o hur o älskar dig precis som den helt underbara fantastiska person du är och just därför:) Så glad att du finns i mitt liv fina du!
Kärlek!!!

Samuel: Ja, jag är som sagt en lyckans ost:) Nejdu, de där fanns knappt när mina kottar var små och inte skulle man använda dem heller, galenskap...;) Men alla bra medel är guld!! Kramar och detsamma!

 
At fredag, oktober 31, 2008 10:42:00 fm, Blogger ♥ cloudberrie ♥ said...

Du är verkligen en av de mest kärleksfulla och varma människor jag känner, du ÄR en stor inspiration till mej och jag är så glad att ha lärt känna dig!!!

Älskar att läsa dina fina inlägg och följa din vardag.
Underbart vackert foto på Ida & moster, vet inte vem som är sötast :)

Jag har en liten sak till dej, om du vill, du får avstå så klart! Kika in hos mej...

Ha en riktigt fin dag i solen! Var rädd om dej & KRAMA dina kära!

STORA Kramar från Eva

 
At fredag, oktober 31, 2008 11:26:00 fm, Blogger Kottemor said...

Eva: Ouff, nu blev jag faktiskt både rörd och tårögd! Dina ord betyder jättemkt för mig, att du orkar läsa mitt svammel, mina upp och nedgångar, tack underbara du! Liksom din blog ger mig lugn och inspiration med dina vackra bilder och härliga äventyr är jag lika glad över att fått lära känna dig, du är en så härlig människa min vän! Tack för awarden och massvis och mängder av tacksamma kramar!!

 
At fredag, oktober 31, 2008 3:47:00 em, Blogger Mindi said...

Åh så underbart med liten vagga till söta "lilla syster dottern". :) Hoppas att den ska hjälpa och så skönt för din syster om det kan göra det!!!!

Måste säga att middagen ser underbart god ut! :)~

Stor kram till dig!
M I N D I

 
At fredag, oktober 31, 2008 9:58:00 em, Blogger Kottemor said...

Mindi: Ja vore så skönt för systran, påfrestande att ha det så denna gosiga tid. Och ja maten var fantastisk!!:) Många många kramar!

 
At fredag, oktober 31, 2008 11:49:00 em, Blogger Fotograferande Maria said...

Hej! Så glad för din skull att du träffat en så underbar man. Ser gott ut! Själv har jag möhippat ikväll :) JAg LOVAR att säga till nästa gång så tar vie n kopp kaffe hos dig. Kram Maria

 
At lördag, november 01, 2008 7:45:00 fm, Anonymous Anonym said...

Visst är det så. Man är så nära men ändå så långt bort.

Hoppas du har en fin helg nu, med de små raringarna.

 
At torsdag, november 06, 2008 11:38:00 fm, Blogger Kottemor said...

Maria: Ja glad är jag med, minst sagt:) Och lova, vore jättekul!!! Kramar!

Kim: Hoppas din helg också var fin vännen!

 

Skicka en kommentar

<< Home