torsdag, november 13, 2008

Hål i mitt hjärta

Halvvägs till jobb överraskades jag av solen som
sken starkt och vackert.
Att återse den efter att den lyst med sin frånvaro
så länge gjorde mig inte glad, inte alls.
Att den bländade mig där, emellan Lomma och Lund
betydde att jag var sen, ruggigt sen och inget
kunde få mitt svarta moln att försvinna.

Halsen sved av en begynnande förkylning som måste
motas bort och av att ha tappat kontrollen i bilen
och skrikit på sönerna för att de återigen inte gjort
som jag sa denna morgon så jag var sen igen.
Deras fel egentligen?
Nej.
Och jag visste det, om jag varit konsekvent och
tydlig med hur morgonen skall vara och vad de skall
göra så hade det ej blivit så här.
Om jag masat mig upp då klockan ringt och hunnit
göra vad jag skulle på den tid jag avsatt för mig
själv, så jag ej behövt fara omkring på den tid som
i planeringen var gullens och jag ist kunde ägnat
dem den tid de behöver på morgonen och ej behövt
jaga på.
Så trött.

Då jag lämnat den första tysta sonen på hans dagis
och satt mig i bilen där den stora sonen satt ensam
och lyssnade på radio hör jag från baksätet ett tyst
”förlåt”.
Det skar i mitt hjärta.
Han hade tagit skulden jag lagt på dem.
Jag var så stressad och så trött.
Hade redan i tanken klivit in i de problem vi har
på jobb och ångesten för dem blandat med en viss oro
för framtiden gjorde mig ur balans.
Jag skrek på de jag älskar mest för banala saker som
mer var mitt än deras fel och sitter här med en stor
klump i magen av ledsamhet för att ej få ha dem nära,
för att jag ej just i denna stund när jag behöver det
så mkt får vagga och vyssja dem, får be om ursäkt för
att jag betett mig så hemskt.
Förklara, ta skulden ifrån deras små sårade hjärtan.

Skulden som är min i det att det är min roll att
vägleda dem, tydligt.
Skulden i att jag borde vetat bättre i mkt.
De är så små, så små.
Älskade.

Vissa dagar är grå, hur mkt än solen skiner.










8 Comments:

At torsdag, november 13, 2008 12:40:00 em, Blogger Myra said...

Men älskade du!!
Tror du inte vi alla gör sådär!? Tror du inte dina små kottar får så mycket kärlek och bra vägledning så att de klarar av att du tappar tålamodet ibland!

Men jag vet hur det känns. Jag vet hur JAG mår då jag gapat på de små. Jag vet hur det är att önska sig flera lass med längre tålamod och bättre humör.
Man är inte irekt stolt över sig själv då man tappar kontrollen, men det hör till.
Och se det inte som ett nederlag, se det som en lärdom. Bara för att man är en mamma, så betyder inte det att man klarar precis allt, precis hela tiden.
Det är dock lätt att tro det, för allra, allra oftast så är det faktiskt så! :)

Kramar, kramar, kramar

 
At torsdag, november 13, 2008 7:04:00 em, Anonymous Anonym said...

åh det där känner man igen så väl, även skuldkänslorna som bränner så.. men vi gör alla så ibland. och du, vissa dagar är verkligt grå; då är det tur att nästa skiner! puss & kärlek

 
At torsdag, november 13, 2008 8:34:00 em, Anonymous Anonym said...

Tänk då en mamma som inte ens skulle reflektera över det, knappt ha dåligt samvete...

Detta händer oss alla, skrik på barnen och hål i hjärtat efteråt. Ibland är det så svårt, så svårt. Men ibland så underbart härligt.

Utan att ha träffat dig jag tycker att du verkar vara en fantastisk mamma; närvarande, kärleksfull och påhittig. Kan det bli bättre?

Kramar från Annica i Sthlm

 
At torsdag, november 13, 2008 10:42:00 em, Blogger Lallis - liv och leverne said...

åh, goa du; du är bara människa.
Precis som vi andra.
Det händer alla ibland.

Jag vet precis hur det känns dock, och att det är skitjobbigt.

Och vissa dagar ÄR grå.
Oavsett väder.

Men jag hoppas att du inte känner det så längre, utan har fått krama om och inse att vi alla kan vara stressade och nyvakna .

KRAAAAAAM

 
At fredag, november 14, 2008 6:50:00 fm, Blogger Det Mörka Hotet said...

Vilka underbara bilder du visar upp och vilka fantastiskt fina söner du har!

Och tro inte för ett ögonblick att det finns någon förälder som INTE känner igen sig i det du beskriver så väl. Men, vi är människor och att kunna bli orolig, trött och arg är en del av paketet med att vara människa men som gör de fina stunderna än bättre: KRAM!

 
At fredag, november 14, 2008 7:45:00 fm, Anonymous Anonym said...

Vilket fint inlägg.
Fredagen kommer inte vara grå.
Snart flyter morgnarna på som de ska.

 
At fredag, november 14, 2008 9:32:00 fm, Blogger Kottemor said...

Myra: Mmmmm, tack sötaste du! Jo det händer säkert det flesta men man önskar verkligen att man kunde behärska sig bättre, ej deras fel juh:( Massvis och mängder av kramar och tack!!!

Vargen: Jo vi gör väl alla våra dumheter, de kan ju reta gallfeber på en men huh så dåligt man mår sen... Pussar o kärlek tillbaks:)

Annica: Tack snälla!! Ja det där dåliga samvetet är nog ngt som föds samtidigt som barnen... huh. Men det härligt också, och det överväger:) Tack för sina snälla ord! Kramar!

Lallis: Ja, det var glada pojkar som mötte mig, även om storgull bad om ursäkt och kände sig lite dum:( Många kramar fick de iaf och det känns lite bättre idag:) Kraaaaaaamar och tack!!:)

Kloka Samuel: Jo det är nog så, du har rätt igen och visst uppskattar man det fina bättre efter en sån här morgon, burr! Tror ej man hade velat ha varje dag som slentrian, det underbara blir kanske underbarare så här...? Och ja, sönerna ÄR fantastiskt fina:D
Kramar!!

Kim: Nej, idag är det soligare inne även om utsidan är galet regnig... Betydligt bättre:) Kram på dig!

 
At fredag, november 14, 2008 6:14:00 em, Blogger Stina said...

Instämmer med de andra, och jag tror att vi alla gör så till mans... är man trött eller stressad så är man egentligen irriterad på sig själv och då behövs det så lite och ilskan går ut över fel person. Jag tror att även fast barnen är små så förstår dem, och du verkar ju överösa dem med kärlek annars :)

 

Skicka en kommentar

<< Home