torsdag, januari 29, 2009

I Ellis värld

I lillgulls värld finns inga måsten.
De är ngt som hålls utanför lekarna där
han är kung och där mästerliga byggen skapas,
fantastiska både i hans och mammans ögon.

Ibland kommer dock den där irriterande rösten,
den som förstör allt, raserar den rosa världen
och säger motsatsen.
Bestämmer saker som inte passa in.
Inte nu.

Kompisar är också ngt svårt.
Visst längtas det hett efter att få leka, helst
skall de finnas där men bara i periferin, så man
kan gå och kika lite vad de gör ibland.

Matbordet är för lillgull vad Staffanstorp är
för mamman.
Inte ngt ont om själva byn, men att hitta dit.
Att behöva sitta stilla, äta mat, inte få
vandra iväg i fantasin ens, är en pina.

Och när storebror slår, som bröder ibland
gör, så skall han bankas på så mkt man
bara kan tills all ilska runnit ut.
Den där gränsen som finns hos storebror,
när man skall sluta, den saknar lillgull.

Att bygga är det bästa som finns!
Alltid kan man bygga!
Oavsett vad som sker så finns alltid ngt bygge
eller meckleri i lillgulls närhet.
Skall han så bara se på tv så nog har han ett
gäng legobitar i handen, ngr snören, tejp.


Varit på möte med lillgulls psykolog idag.
Inte hon heller kan sätta fingret på i just
vilken värld Ellis finns.
Dock ser även hon samma sak, dessa autistiska
aspekter blandad med hans intelligens.
Hans skygghet för närhet, samtidigt som han
ibland men allt mer sällan behöver vara liten.
Hans sociala svårigheter och ovilja mot att
göra ngt som krockar med hans värld.

Det gör ont att ta hjälp, att erkänna att det
är ngt som är fel men min allra käraste lilla
underbara skatt, min son.
Men det ÄR min plikt som förälder, som högt
älskande förälder att göra allt i min makt för
att hjälpa mina barn genom livet.
Även om det smärtar.
Nu skall vi ta det vidare till en expert på
autism, se om hon kan se det där som ej vi
kan fånga.
Det som mormodern som har autister och andra
med olika handikapp omkring sig dagligen också
ser men inte riktigt kan förklara vad det är.

Autist?
Nej.
Men han har vissa drag som är åt det hållet.
Då får vi be om hjälp av människor som vet
hur det skall hanteras, hjälpas.

Jag vill göra Ellis värld så lätt som möjligt,
finns det saker jag kan göra för att det skall
bli lättare för hnm att leva i vår värld, inte
fly in i den rosa för att det är enklare där,
så skall jag göra det.

Beror hans ökande problem på att han vuxit,
ställs inför fler utmaningar som märks att
han inte klarar av, att det krävs mer av hnm
som inte kan bortförklaras med att han är liten?

Är det detta året med alla dess stormar som
gjort att min lilla son vill leva i en annan
värld än den problemen finns i?

Är det avsaknaden av rutiner som annars rutat
upp hans liv på den tiden det bara var vi 3
och tillvaron som den var då var det enda han
kände till, innan allt brakade, innan flytt
och för många förändringar som höll ihop
hnm och gjorde att han klarade av tillvaron?

Han har försvunnit allt mer under det här året.
Svävat iväg.
Storgull som det går att förklara saker för har
jag nått, fått att förstå och vänt.
Han är på väg mot en balans, uppåt igen, även
om han har den jobbiga biten med pappan så
klarar han det, även om det är på ett sätt
långt över det barn borde klara så har en bit
av hans naiva barndom gått förlorad, nu skall
vi bara få hnm att förstå att han kan vara
barn ändå, ej ta det ansvaret, ej ta de bekymmer
som är hans fars, göra som andra barn.
Bara vara barn.

Vill fånga den där lilla.
Nå in.
Få att förstå.
Lära mig hur min lilla älskling fungerar,
vad som finns där innanför det rosa skalet.


Dock står stormen och väntar, precis bakom
husknuten.
När jag lyfter luren och ringer det där samtalet
som jag måste ringa, då kommer den i all sin kraft.
Ödelägger, rör upp.
Ställer till mer problem, skriker, hotar, bråkar.
Men jag hoppas den kan stillas en dag.
Vägen dit kommer dock bli värre för barnen än
hur deras dag är idag.

Pappan har ej slutat med det där han lovade.
Hans osäkerhet och svartsjuka som han brottas
med går ut i en frustration han ej kan hålla
under kontroll.
Och kontroll har han ej över situationen nu.
En kränkande fysisk och psykisk misshandel
utsätts mina små kära för.
Att varje vecka skicka barnen dit, till pappan
de älskar och längtar efter, men också är så
rädda för att missbehaga gör mig så ont!
Sliter mig itu.

Jag vet inte vilka val som är rätt.
Jag har fått lova storgull att pappa ej ska
hamna hos polisen denna gången.
Det går ju ut över dem.
Måste kringå, måste finna ett sätt.
Måste få hnm förstå vad som är rätt och fel.
Måste få hnm att förstå att han behöver hjälp.

Jag är så rädd för varje steg jag tar.
Varje steg, varje ord kan slå bakut.
Straffa dem ändå mer.


Men det får inte fortgå.
Inte en chans!

13 Comments:

At torsdag, januari 29, 2009 10:47:00 em, Anonymous Anonym said...

Det var ett mindre kul inlägg att läsa..=/
Barn ska få vara barn, helt klart! Hoppas ni finner Elliots "problem" :). Men med tanke på va du skrivit i inlägget så kanske, ja kanske han påverkas av allt som händer..(Rätta mej om jag har fel:) Hoppas verkligen inte att det sista jag läste var så att pappan slår dem..

Styrkekramar till er! :)

 
At fredag, januari 30, 2009 1:10:00 fm, Blogger L said...

Jag behöver nog inte skriva vad jag tycker käraste. Det vet du.

Vad jag däremot kan säga är att jag är här, alltid, när du helst behöver det.

Kärlek och styrka älskade vän!

 
At fredag, januari 30, 2009 8:33:00 fm, Anonymous Anonym said...

Hoppas allt ordnar sig snart.
Jag förstår att det sliter på dig.
Kram. Njut helgen.

 
At fredag, januari 30, 2009 9:34:00 fm, Blogger Sabina said...

Det berör tunga, smärtsamma saker men halleda älskade hjärtat så vackert ändå. Alldeles sprängfyllt av kärlek!

Säger som vår gemensamma älskade, finns här.. Alltid o oavsett! Behöver ni en tillflyktsort med lugn o värme är ni alltid välkomna hit! Behöver du ett öra eller en famn, hör av dig!

Lova att aldrig ge upp o lova att aldrig tvivla på din sanning!

(skriver inte mer nu för då blir jag bara ledsen o förbannad)

Massor av Kärlekskramar fulla av kämparanda åt mamman o ett moln fullt av lugn o lek åt Ellis, önskar denna yttre världen ska bli så pass bra att han säker sig mer till den.

All Kärlek, var rädda om er.. Ni är så fina, alla!

 
At fredag, januari 30, 2009 3:32:00 em, Blogger Myra said...

Nu blev jag ledsen....

Mailar dig istället.

 
At fredag, januari 30, 2009 7:06:00 em, Anonymous Anonym said...

När ska det ta slut!? Uuuuh. Stackars kottarna! Kan tro att det känns tungt att skicka dit dom. Hoppas han inser att han behöver hjälp, snart! Många många kramar & Trevlig helg finaste du! <3

 
At lördag, januari 31, 2009 11:27:00 fm, Anonymous Anonym said...

älskade du, jag förstår att det är tungt nu, men då du ser på saker så klart och förståndigt kommer sedan din starka välvilja och kärlek dra er alla genom det här. (jag tycker för övrigt att det är så skönt att höra om föräldrar som ser barnen för det de är och inte för vad de vill att de ska vara. de är underbara som de är..i alla dess former och världar.) all kärlek till er, kämpa på min vän.

 
At lördag, januari 31, 2009 9:09:00 em, Blogger Ann said...

Vännen, åhh, jag känner så igen mig i det du skriver om din underbara lilla älsklingskille!!

Samma tankar om mitt Storbus finns, och utredning har precis börjat... AS är i mina tankar och även mångas runtomkring!
Man får ändå se det som en investering i deras liv, det vi gör nu! För finns vetskap och kunskap, så kan de ändå få ett lyckligt och "normalt" liv! (vad nu normalt innebär...)

Kramar om dig vännen!
Vill du byta tankar, bolla eller så, så vet du var jag finns!

 
At lördag, januari 31, 2009 9:52:00 em, Blogger mintid said...

Hej vännen!

Jag har varit osynlig...
Ibland blir det bara så...

Hoppas din helg är fin. Massor med mys och att ni har det lugnt och gott.

Att följa dina dagar ger så mycket...tack för att jag får vara med.

Kraaaaaam

 
At måndag, februari 02, 2009 8:33:00 fm, Blogger Paula said...

Åh, vad ledsen jag blir när jag läser allt detta, främst pappans beteende.

Känner igen Ellis problem väldigt väl. Makens dotter har Aspbergers och det finns många likheter. Symptomen blir starkare med åldern och verkar komma kraftigare vid stora förändringar. Men jag kan lova att hjälp finns och med hjälpen blir det betydligt bättre. Om det nu skulle vara något sådant menar jag.

Men man kunde ju dock önska lite stöd och support från pappan, inte minst för Ellis skull.

Massor med kramar till dig!!!

Undrar du något eller bara vill "parat2 så maila gärna!

Kram på dig.

//Paula

 
At måndag, februari 02, 2009 8:09:00 em, Blogger netha said...

Nä uschan vad jag blir ledsen!
Va härligt att du har fått starta detta med utredning, för när man får hjälp så går det väldans mycket enklare.
Men att X skall göra dig och de dina detta gör mig både arg och enormt ledsen.
Det är ju nu ni båda behöver bidrag av stöttning.
Inte kan jag göra mycket, inte mer än att säga att jag vet att du är världens bästa underbaraste mamma jag vet. Jag skulle vara så stolt och lycklig att ha dig som mamma.
Massor med stärkande kramar till dig vännen, maila mig om du vill tjata av dig.

 
At torsdag, februari 05, 2009 1:10:00 em, Blogger Sabina said...

Hej Hjärtat. Förstår om det är mer än mkt just nu. Ville bara lämna av precis så många styrkekramar du vill ha o behöver!

Lova ta hand om dig o de dina. Finns här för dig om du behöver!

Tankar o Kärlek

 
At torsdag, februari 05, 2009 10:05:00 em, Blogger Myra said...

Bara inne och talar om att jag tänker på dig. Mycket. Och ofta. Önskar jag kunde göra något för er.

Lots of love!

 

Skicka en kommentar

<< Home